Sitting on a rock, waiting for..

Ja nå kan du lure. For det gjør jeg og – en time satt jeg i yr og tåke i steinrøysa og ventet. Først måtte jeg være ekte apekatt bare for å forsere meg oppover klipperøysa med sine glate våte steiner og når jeg først var på plass så ble jeg sulten og sjokkoen lå igjen i kjerra. Jeg pleier alltid å stappe assortert utvalg i lomma når jeg skal på tur, men nå hadde jeg glemt de. Og colaen stod i sekken ved foten til ura 100 meter lenger nede. Etter en time på den kalde steinen med kameraet klar begynte det å styrtregne, da ga jeg opp, den kom jo aldri.

Det var selvfølgelig en fugl, en sjelden jeg aldri har sett før, og da må den være sjelden for jeg har sett de fleste som er her i landet. Den for som en strek forbi meg utav et kratt og opp ura og inn i et stort og tett kratt der oppe. Jeg etter selvfølgelig, må jo ta med den spenningen som flyr forbi. Men den kom aldri ut av krattet igjen, bakvei fantes ikke, kun glatte fjellet rett opp.

I mens jeg satt der i ura var det stadig noen som tittet over kanten på på brattfjellet langt der oppe og lurte nok på hvilken dust som satt der nede og trodde han var usynlig, hehe. Her en skjærpiplerke som titter ned.

Med en så gråtung dag som i dag er det mer eller mindre håpløst å ta bilder av fugler, fargene er visket ut og det blir helst en grumsete gråfarge av alt. Men jeg måtte bare ut å lufte toppen samme hva vær. Det var endel blomster rundt forbi av diverse utgaver, disse her er vel skogstjerner på ville veier? Dvs langt unna nærmeste skog, og på en forblåst høyde og i nordfallet av alle ting.

Etterpå tok jeg en kjapp runde innom Clasen, kom plutselig på at jeg hadde liggende et gammelt gavekort jeg hadde glemt i hanskerommet på bilen. Dermed ble det en vakumsuger til vått og tørt, og en haug med diverse som sikkert blir kjekt å ha. Ja og en komplett fiskestang til, jeg har mer enn nok, men denne var så til de grader feil priset (den rette veien) at den rett og slett hoppet av seg selv oppi korga der jeg trillet forbi smånynnende inni meg. Den snille unge mannen i kassen stusset når prisen kom opp på fiskestangen, men siden jeg var forberedt hadde jeg klar et taktisk spørsmål i rett sekund, og da glemte han stangen med minst 90% rabatt på. Not bad. Tror ikke Clas sulter ihjel..

"Troll i ord" er et uttrykk. Tidligere i dag skrev jeg om alle eggene rundt i hagen, og kråka som allerede hadde tatt eggene til ringduene. Da jeg kom hjem og kikket ut, følte jeg noe var skjedd – Herr og Fru Grønnfink satt i et tre og såg noe "deppa" ut. Da jeg kikket ned mot tujaen de hadde reir i kom svaret. Kråka hadde vært der og forsynt seg, litt av restene til reiret hang som et sørgeflagg midt på tujaen. Siden det pøsregnet så klikket jeg av med teleobjektivet etpar bilder gjennom vinduet.

Litt senere gikk jeg ned og kikket, da fant jeg et helt egg som lå i gresset, et som ikke kråka hadde fått fatt i og som da hadde landet mykt. Jeg bar det forsiktig inn og ville ta bilde av det. Rigget det fint til med farget papir under på skrivebordet, snudde meg og skulle gripe kameraet – og der trillet egget på gulvet og knuste. Snakker om uflaks – av størrelsen på det døde "fosteret" inni tippet jeg at det ville klekket om ca en uke dersom ikke kråka hadde funnet reiret. Men kråka med sitt skarpe blikk og hukommelse ville nok funnet det uansett før eller siden der den ofte sitter på taket og følger med på alt. Den er nær en skuddpremie på snart hvis den ikke flyr pokker i vold.

Kråkebestandene i Norge er blitt et problem, de har hatt en unaturlig ekspansjon over lang tid pga menneskenes tilrettelegging med bla søppelet vi etterlater oss. I tillegg har vi nesten desimert deres predatorer, rovfuglene, og ingen jakter på kråkene lenger. Summen er en kråkebestand som er ute av naturlig balanse og da blir det en ekstra unaturlig belastning på andre fugler. Som vipa og, selve Jærfuglen. Bestanden av viper er gått drastisk ned i løpet av de siste 10år, og man regner med at hovedårsaken er den store kråkebestanden som forsyner seg av vipa’s egg og unger i et format som er større enn vipebestanden tåler for å holde individnivået over faregrensen.

Gråtass på taket her lever farlig nå..

8 kommentar to “Sitting on a rock, waiting for..”

1. Knut Einar Says:

Det å glemme ting på tur Det å glemme ting på tur har en jeg kjenner gjort også. Det var to kamerater som skulle på tur, alt dem fikk med seg fra bilen var "flytende mat" og resten av fast føde lå igjen i bilen ja. Bilen var, da dem kom frem dit dem skulle være, utilgjengelig så det ble et godt humør på turen, men sultne mager.
    Gutta på tur det tenker jeg.

– Knut Einar🙂

2. Jærskalden Tor Vidle Says:

Hørtes riktig ille ut Knut Hørtes riktig ille ut Knut Einar, ble vel en kort tur antar jeg, hehe

Vel, jeg glemmer ikke uvanlig et eller annet hvis jeg blir distrahert, men heldigvis sjeldent at noe skikkelig viktig blir glemt.

3. mirapisani Says:

Dumme, dumme mann..!!!! Du knuste EGGET  !
    Mira 😦

4. tante BØ Says:

Hehe … Ja det er ikke til å undres hvorfor du sliter med halsonde og nær
    på lungebetennelse, og halvt ihjælslått kropp sånn dann og vann : ))
    Du flyr nå å klatrer over alt da.
    Kråka fant fram til godsakene. Jeg har bestandig likt kråkene,
    men nå har det blitt altfor mye av dem. Her kryr det av dem.
    Ett stakkars trostepar har fårr gjennomgå her åsså. Nå er ikke jeg så overbegeistra for gråtrosten, men stakkar å de har forsvart egg og unger her. Flere ganger har kråka kommet med to trost etter seg, og bak der igjen skjæra(hva nå den alltid hang etter for)
    Så i går fikk jeg se kråka hadde no i nebbet. Det så ut som en trostunge.
    Det var ett svare leven. Det er vondt å se hvordan de strever og får alt ødelagt på ett lite øyeblikk.
    Her grønnes det i fra time til time. Heggen er grønn og ei ungbjerk her har museører. Lønna har snart fått små blader. Om noen dager vil de høres i vinden : ))
    Ha en fin fredag : ))
    Hehe … Mira er sinna på deg : ))

5. tante BØ Says:

Jo !! Kråker … Leste ett Jo !! Kråker … Leste ett sted at det blir skutt ca. 43700 kråker hvert år,
    men er det skuddpremie på dem nå ??
    Det var jo det før i verden.
    Man fikk jo noen kroner for hvert sett med bein.

6. Jærskalden Tor Vidle Says:

Ikke noe å gjøre med det Ikke noe å gjøre med det mira (det inni var jo dødt fra før av).

7. Jærskalden Tor Vidle Says:

Er født sånn tante, helt Er født sånn tante, helt håpløst, hehe

Kråka er en luring, den sitter og ofte på taket av fuglekassene (som den ikke kommer inn i) når ungene er passe store, så lager den lyder og ungene kikker ut åpningen for de tror at det er foreldrene som kommer med mat, så er kråka kjapp og grabber tak og drar ungene ut av kassen med nebbet.

Alle fugler med åpne reir er særlig utsatt for kråkene, og trostene lider og mye. Kråka (og ravnen) ser utrolig godt, samtidig er kråka den mest intelligente fuglen i vår fauna. Skjæra er en god nr 2 på ta fugleegg og unger, men selv den har måttet vike ekstra pga den økende kråkebestanden. Den henger nok etter i et håp om at kråka skal miste byttet, da er den der som en rakett.

Ja grønnes veldig her og, men det regner i dag og. Tror sola ha glemt Jæren. Mange bjørker her er nå med nesten fulle størrelser på bladene. Men kommer en litt opp i høyden er de enda museører.

Mira sinna? Nei, er ikke mulig det..

Ha en fin fredag du og..

8. Jærskalden Tor Vidle Says:

Vet ikke hvor de klarer å Vet ikke hvor de klarer å få det tallet fra tante, men tviler på at det er annet enn et grovt anslag, og uansett en dråpe i kråkehavet..

Nei, er vel ikke skuddpremie på noe i dag, tror jeg?