Å fotografere: Komposisjon.

Den digitale fotoverden har totalt forandret det å fotografere. Muligheter man bare kunne drømme om før er nå realiteter, og det er bare fantasien som stopper mulighetene. Men enda gjelder det viktige momentet: Komposisjonen av et bilde.

Fremdeles bør man når man ser inn i søkeren prøve å tenke seg en komposisjon i det bildet man skal ta, tenke på hva en vil ha i fokus, kanskje prøve å flytte litt til sides, eller opp og ned, eller zoome inn eller ut til man er fornøyd med det som er inni ramma. I den digitale verden kan man sløse med bildene, prøve seg frem.

Man kan og justere og fikse på de fleste bilder etterpå selv i det simpleste bildeprogram. Å bruke bildeprogrammer når man tar digitale bilder er nesten et must og ikke særlig komplisert. Mange kamera leverer med enkle programmer for å behandle bildene. Denne gangen skal jeg ta for meg selve komposisjonen av bildet. Jeg bruker da kun et bilde som jeg så justerer og forandre på for å vise litt av mulighetene.

Her er originalbildet (slik det ble knipset) som jeg så bruker nedover, det kunne vært et hvilket som helst bilde.

Bildet er tatt med et speilrefleks med vidvinkelobjektiv påmontert. Dermed får en og mye å gå på sideveis. I utgangspunktet er selve komposisjonen rimelig ok, kanskje jeg ville ha justert ned himmelen i et bildeprogram etterpå. Selv liker jeg når himmelen er høy, man får en annen romvirkning i bildet enn ved en liten himmel.

.

Når man skal fotografere som her med en havhorisont, er det første man må se etter det at horisonten er vannrett, her har jeg laget den skjev i bildeprogrammet. Man kan rette opp et skjevt bilde i ettertid, men man mister en del som da må skjæres bort, eller "croppe’s" bort som det heter angående bilder. Men en bør som hovedregel alltid søke å få de rette linjer vannrett eller loddrett når man tar bildet.

.

Så til selve komposisjonen. I dette eksemplet ser vel de fleste at det er for mye himmel og for lite nede, forholdet blir feil. Noen ganger er det himmelen som er hovemålet alene, men her søker man jo og å få med noe av de markante forskjellene som ligger i det svarte i steinene som ikke viser i forkant.

.

Her er det motsatt, for lite himmel. MEN, det er uansett et bedre bilde da man får fokus på vannspeilet og det markerte svarte ved land. Men er målet at solnedgangen skal være fokuset, hovedmålet, er himmelen altfor lav. Og i og med at himmelen mangler mye, er det lite å kunne fikse på i ettertid og.

.

Her har jeg beskåret kun himmelen ned til ca 50% av originalbildet. Det som da skjer er at man får en følelse av et videre bilde enn det originale. Det er et kjent triks for å skape et vidt inntrykk, dvs man beskjærer oppe eller nede, eller begge deler, men ikke noe på sidene.

.

Her har jeg gått et hakk videre og latt himmelen være ca 1/3 av høyden. Her på bloggen med kun 480 pikslers bredde ser man ikke særlig hva effekt det får, men når man jobber med originalbildet så kommer effekten rett frem. Man får en følelse av skikkelig vidformat, selv om det fremdeles er det samme bildet som jeg startet med.

.

Her har jeg gått motsatt vei og beskjært bildet på begge sidene, da får man en annen effekt med en høy himmel, men fremdeles er forgrunnen den samme i dybde.

.

Men man kan og lage "nye" bilder av et bilde, f.eks her har jeg skjært ut en del fra høyre side nede på hovedbildet, og vips! man har en annen kvelds-scene.

.

Likeså her som jeg har skjært ut et lite parti fra midten. Og slik kan man holde på og skape nye bilder og inntrykk ut av kun et bilde.

.

Men det stopper ikke der, man kan og flytte solen til en av sidene i stedenfor midten som på originalbildet ved å enkelt skjære bort på den ene siden alene.

.

Og her andre veien. Og det er opptil en selv å prøve seg frem dersom en ønsker å forandre på inntrykket, det er kun en selv som er begrensningen.

.

Her en annen mulighet, noen som ser hva som har skjedd med originalbildet? Nå har jeg ganske enkelt speilvendt det, fjellene som opprinnelig er på venstre siden er nå på høyre..

.

Til slutt ca slik jeg antagelig ville beskjært originalbildet for å få den balansen jeg ønsker mellom himmel og hav. Andre har sine ønsker, en bestemmer det selv. Og husk altså at i alle disse eksemplene har jeg brukt det samme bildet som utgangspunktet, det øverste.

Alt dette handler om komposisjon. Alle bilder eller malerier har en komposisjon hvor skaperen ønsker at blikket skal dras mot et bestemt mål.

Når man fotograferer er det et godt utgangspunkt å virkelig se først det man ønsker at skal være fokuset i bildet, så ser man i søkeren og prøver å tenke seg at det man ser der er bildet, og justerer så til man føler fokuset er der man ønsket det før man klikker av.

Jo bedre jobb man gjorde da man tok bildet, jo bedre blir det, selv om man kanskje må justere litt etterpå. Å justere bilder slik som over er ganske vanlig med digitale bilder, og en av de sterkeste sidene ved digitale bilder – det at man kan justere så mye man vil, også bilder som ved første øyekast kan se håpløse ut kan bli perfekte ved å justere de i et etterbehandlingsprogram.

10 kommentar to “Å fotografere: Komposisjon.”

  1. virre501 Says:

    virre501 veldig morsom intro virre501 veldig morsom intro i foto kunsten.

  2. Ingeborg Says:

    Håper at jeg har sagt det før. Jeg kopierer din "Fotobok" og legger det i en egen mappe.
    Håper det er greit.
    Jeg har og fått en del harddisker til jul. Så nå skal jeg ta vare på bildene mine "for evig".
    Kanskje får jeg en lynrask Pc når jeg får tatt bort alle bildemappene. Det fine er jo at jeg kan bare måke det over, også rydde etterpå på disken.
    Ha en fortsatt fin romjul.

  3. Anonym Says:

    Her var det jammen litt å Her var det jammen litt å lære.
    Denne siden legger jeg i
    favorittmappa mi.

    medi….upålogget

  4. tante BØ Says:

    Dette var spennende.
    Utrolig Dette var spennende.
    Utrolig hvor mange "uttrykk" samme bilde kan få.

  5. ¨bamse¨ Says:

    Ja, det er utrolig hvordan Ja, det er utrolig hvordan et bilde kan bli forandret bare ved beskjæring…..

    Dette fikk du veldig godt frem.
    Tror nok det er noen som fikk seg en a-ha opplevelse her, ja…

  6. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Å fotografere er en helt ny Å fotografere er en helt ny dimensjon nå virre, mulighetene er nesten uendelige..

    Tor

  7. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Ja for all del Ingeborg, du Ja for all del Ingeborg, du må bare kopiere.

    Viktig å ha sikret seg med lagringen, og det beste er eksterne harddisker, og da minst 2 med alle bildene på. Man vet aldri om en krasjer plutselig, selv om det er meget sjeldent så koster det lite i dag å sikre seg.

    Tor

  8. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Kjekt at noen kan få litt Kjekt at noen kan få litt nytte av mine erfaringer medi. Og selv lærer jeg stadig noe nytt også på dette feltet. Man blir aldri helt utlærd for det er umulig, heldigvis..

    Tor

  9. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Ja, det er et hav av Ja, det er et hav av muligheter bare i et eneste bilde tante B, det er det som er spennende med den digitale fotoverden.

    Tor

  10. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Utganspunktet bør alltid Utganspunktet bør alltid være at man prøver å få det best mulig når man tar bildet bamse. Dermed er og mulighetene etterpå flere. Men beskjæring er det enkleste inngrepet man kan gjøre med et bilde. Å beskjære var og noe man kunne gjøre i mørkerommet før, så det er innarbeidet som endel av det å skape et bilde. Men i dag er det veldig enkelt for alle, samt at mulighetene er enda flere..

    Tor


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: