Sol: Copyright’s på våre blogginnlegg?

Tanken kom da jeg fikk en apost fra PurDialekt AS via deres profil her på Sol. Altså et selskap som antatt skal tjene penger på dialektbidrag. Siden den aposten er å regne som fra et kommersielt selskap og ikke privat, legger jeg ut teksten her:

Fra: PurDialekt

Til: Jærskalden Tor Vidle

Tittel: PurDialekt

Dato: 5 november, 2009 – 20:48

Hei du… ser at du har en av de mest leste bloggene for tiden på Sol, og at du i tillegg skriver på dialekt🙂

PurDialekt er i gang, som et konsept som skal produsere dialektmeldinger og få Norges største samling av norsk på norsk ringelåter, med fokus på dialekter og egenproduserte tekster og innspillinger. Vi har blant andre tekstforfattere fra Stand Up Norge, og en god del kjendiser som ettehvert skal frontes på sin egen dialekt på våre sider. Største delen av innholdet vil allikevel være amatører, dvs dialekttilhengere fra land og strand, som vil opp og fram.

Ta en titt på www.purdialekt.no (kun en tesaserside, da vi lanserer først i desember), og på Facebook http://www.facebook.com/pages/Dialekt-PurDialekt/178595466680?ref=mf, og på www.myspace.com/purdialekt.

Dersom du synes dette er et interessant tema og konsept hadde det vært hyggelig med noen ord i bloggen din :)… Vi har også fått en meget positiv uttalelse fra lederen av Norsk Målungdom, som også hjelper oss med en god del faktaopplysninger om nynorsk og dialekter, samt kontaktpersoner innen språket…

Mvh

PurDialekt

……………………………………..

For egen del vet jeg at endel har kopiert noen av mine ord tidligere til bruk som kan diskuteres dersom man føler for det, og uten å angi i det minste kilden, ja sågar har det skjedd at de har nærmest antydet at det var deres ord.

De tilfellene har stort sett vært av privat karakter. Men ved eksemplet over fra PurDialekt a/s er det ikke privat, men altså kommersielt. Stort sett ser jeg gjennom fingrene med bruk av mine ord når det er rent privat, men ikke når det er slik at andre prøver å tjene penger på mine ord (eller bilder). 

Nå er det og slik at våre blogginnlegg er spredt via søkemotorene over hele "verden" etter at disse begynte å indeksere også blogginnlegg. Kanskje er det etterhvert betimelig å da sette på dagsorden rettighetene til våre ord. F.eks kan jeg i det nevnte tilfellet nå risikere at PurDialekt a/s skummer mine blogginnlegg og bruker deler av mine innlegg til deres fortjeneste? Og kanskje andre og over tid?

Mitt forhold til dette er når problemstillingen er satt frem: Mine ord, er mine, min eiendom. Altså min blogg, innholdet er mitt, og mitt alene. Slik sett er det juridisk ingen forskjell på om jeg hadde en åpen hjemmeside hvor ordene fantes, eller en blogg som er min. Forskjellen er at på hjemmesiden ville jeg antagelig skrevet at alt innholdet er det jeg som har copyright til alene dersom ikke annet er oppgitt.

Man kan og spørre om Sol via sin linking, eller måten det gjøres på har sine rettigheter til dette, mulig at det er underskrevet på at de har i brukeravtalen. Men dette er ikke noe stort problem pr i dag føler jeg, selv om bruken bør da være akseptert fra vår side.

For noen vil dette med copyrights kanskje ikke bety noe, eller de kanskje ikke har tenkt helt igjennom problemstillingen. For andre vil det nok kunne bety noe i forskjellig grad.

Uansett bør Sol snarest få inn en linje som legges automatisk i alles blogginnlegg omkring hvem som har rettighetene, dvs bloggeier. Og slik at dette og blir gjeldende for gamle innlegg.

F.eks kan teksten være omtrent som følger:

All innhold i denne bloggen er beskyttet, og skal ikke under noen omstendigheter videreformidles, kopieres eller mangfoldiggjøres uten skriftlig tillatelse fra bloggeier ved nicket Jærskalden Tor Vidle.

Copyright 20©09 Jærskalden Tor Vidle by the blogs nickowner. All rights are reserved.

 

Jeg ser ingen gyldig grunn til at Sol ikke bør gjøre dette, snarere tvert om.

22 kommentar to “Sol: Copyright’s på våre blogginnlegg?”

  1. Anonym Says:

    Du kan vel gjer det selv. Du kan vel gjer det selv. Ser mange som skriver det i bloggene deres i andre bloggsamfunn der jg har blogg, og tar det ansvaret selv. Trenger ikke sol for de mener jg.

  2. Anonym Says:

    Mente å s at du selv må Mente å s at du selv må velge om du vil beskytte opphavsretten juridisk til d du skriver om du vil. Å forvente at sol gjør d er litt i meste laget? Tror neppe de ansetter egen jurist til å ta seg av de klager som renner inn?
    Ser iallefall som sagt at i bloggsamfunnet der jeg skriver så velger mangen å skrive litt om opphavsretten og at de som vil bruke tekst og bilder må henvende seg for å få tilatelse. Har inntrykk av at det fungerer bra.

  3. Anonym Says:

    Enig med anonym Det er og har alltid vært en viss kopiering av bloggene her på sol. Det oppgis sjelden kilden der det er blitt kopiert. Folk har ikke snev av respekt for andres ord. Like ille er det med bilder, her brukes bilder fullstendig ukritisk, og de færreste makter å forfølge det. Mest irriterende er det at Sol faktisk ikke klarer å slette de brukerne som faktisk ber om det herfra engang. Det er bare å søke opp i google og vips, innlegg som skulle vært sletta ligger her fortsatt. Det samme gjelder forøvrig innlegg fra bloggere som har blitt sletta av Sol, og de har ikke engang muligheten til å gå inn å redigere innleggene sjøl lenger.

    Men om du trur at det hjelper å sette på en copyright tekst på bloggen så drøm videre. De som ikke bryr seg om det fra før bryr seg ikke mer om det står at teksten er copyright beskytta.

  4. Anonym Says:

    Du skriver frivillig her så Du skriver frivillig her så whats the problem lissom ? Enig med anonyme at du må fixe linking selv. Om ikke det skjer ei bombe av overaskelse fra eniro da. Ekke sol som har bedt deg komme hit men du som *kom til sol*

  5. trultemor- Says:

    det betyr da ikke at det er fritt frem å forsyne seg som man vil selv om "varene" står fremme

  6. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Plutselig ramler det inn Plutselig ramler det inn anonyme kommentarer igjen, og typisk nok når det ikke angår de som ikke blogger her. Husk dere blogger ikke her (antar jeg), så denne problemstillingen er ikke deres. Men jeg skal svare dere litt.

    Anonym 18:13:
    Joda, man kan "gjøre det selv", men det er veldig praktisk og enkelt dersom Sol skriver inn ordene f.eks nederst under alt slik at det da kommer auto hos alle når de skriver et nytt innlegg. Det er bare å skrive det inn som en standard, raskt gjort for Sol.

    Tor

  7. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Anonym 18:23:
    Se hva jeg Anonym 18:23:

    Se hva jeg svarte tidligere. Dessuten mener jeg ikke at juridisk er det Sol’s ansvar, men kanskje litt etisk ved at de kan legge til rette med f.eks å hjelpe med å legge inn den teksten, det burde ikke være noe negativt eller problematisk for Sol. Kanskje tvert om hvis noen da andre steder etterpå oppgir en blogg på Sol som referanse etter avtale.

    Ikke glem at f.eks en blogg, innholdet, er å anse som noens eiendom normalt, som og f.eks bilder osv som mange tror at er bare fritt frem på nettet, men det er det ikke dersom ikke det er angitt ettertrykkelig. Når det gjelder nettopp bilder så var det vel slik før ihvertfall at Sol prøvde å sikre seg at folk ikke brukte bilder med copyrights på i f.eks profilene og derfor måtte godkjennes først av Sol. Slik sett er det ingen forskjell på bilder eller ord.

    Tor

  8. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Anonym 18:26:
    Hvor mye som Anonym 18:26:

    Hvor mye som blir kopiert fra f.eks bloggene her blir det bare å spekulere omkring og har ingen hensikt, jeg har opplevd å finne mine ord andre steder ihvertfall 8-10 ganger om ikke mer uten hverken tillatelse eller kildeanvisning.

    Bildebruk her på bloggen er det ikke mye av som ikke er egne tror jeg, det kan ikke være noe betydelig problem, men er nok mye mer utbredt i profilene, men det er ikke min sak eller poenget her i dette innlegget.

    Jeg er ikke sikker på hvordan det funker når noen blir utestengt herfra, normalt ville vært at vedkommende så fikk anledning til å ta kopi av sin blogg innen en viss frist, eller fikk en kopi av Sol før den ble slettet. Men Sol eier ikke innholdet i bloggene, slik sett har de muligens heller ikke anledning til uten videre å slette innholdet i en blogg, men skjule linkingen slik at den fremstår kanskje usynlig og kan frembringes igjen dersom det er aktuelt.

    Dette er likt alle steder. Om man f.eks har en blogg på WordPress så får man en tilgang til å ha en blogg gratis, men den som gir deg tilgang eier ikke innholdet i din blogg. Slik sett kan man og stille spørsmål ved om Sol burde ha muligheten til å ha adgang til bloggene på lik linje med eierne, noe som de jo har via aliasprofilene såvidt jeg har forstått.

    For egen del gjør det meg ikke noe om de har tilgang, til alt mitt her som f.eks profilen, apost eller bloggen da jeg stoler på de Solansatte på det nivået, dvs jeg bare må stole på de, eller la være å ha profil. Hvordan dette er hos andre leverandører av lignende tjenester aner jeg ikke, ei heller det juridiske. Men nå var ikke dette temaet mitt her.

    Om noe ligger indekset og lagret hos søkemotorene kan ikke Sol lastes for.

    Vel, står det der så står det der, da har man ihvertfall gitt beskjed og oppfyllt et minstekrav til info om dette. Da nytter det ihvertfall ikke med at noen sier de "trodde det var fritt".

    Tor

  9. davyen Says:

    Hei Tor God ide dette.Fra nå av skal jeg sette copyright merke på mine blogger.Rart at jeg ikke har tenkt på det ,jeg som setter dette merke på alt jeg produserer av musikk /tekster . Takk for vekelsen.
    davyen

  10. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Anonym 18:55:
    Det meste som Anonym 18:55:

    Det meste som ligger på nettet er lagt ut "frivillig", men det betyr ikke at noen ikke eier det som ligger der. Hva mener du med "fix linkingen selv"? Har en mistanke om at du ikke forstår hva jeg skrev, eller hva dette handler om. Å be Sol legge inn de ordene slik at de kommer auto vil spare mye for mange, og kan ikke se at det skulle lage problemer eller bli en "konflikt" med Sol omkring.

    Tor

  11. Anonym Says:

    Vil du ikke ha anonyme svar Vil du ikke ha anonyme svar er det bare å stenge. Selv har jeg blogg et anna sted så mitt navn sier ingen noenting her alikevel. Men det jeg skriver har fårhåpenligvis ei mening uten at dere kjenner meg. Håper jg. Må være en ukultur å få slengt dritt uten anna grunn enn at folk mener forskjellig.

  12. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Nei, du har forstått det Nei, du har forstått det enkle som de anonyme visst har vanskelig å forstå trultemor. Men hadde de blogget her selv ville de kanskje forstått litt mer, eller ihvertfall ikke laget det om til en elefant i kveruleringens hodesnuing.

    Tor

  13. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Ja du forstår det poenget Ja du forstår det poenget davyen og er nok kjent med den problemstillingen fra før av. Og det vil være en fordel for alle om Sol kunne gjort oss den lille tjenesten og satt inn teksten f.eks helt nederst på hvert blogginnlegg som endel av standardoppsettet her.

    Tor

  14. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Anonym 20:20:
    Normalt har Anonym 20:20:

    Normalt har jeg ikke "problemer" med anonyme kommentarer. Dog hender det en gang av og til at jeg stenger, særlig hvis det er sterkt personlig.

    Jeg sa heller ikke at jeg fikk "problemer" av de anonyme kommentarene her, sa vel bare at det føltes noe merkelig at plutselig kom det flere anonyme kommentarer til et innlegg som stort sett angår oss som blogger her, og ikke andre. Og da kommentarer som har en negativ tone til noe som egentlig er en selvsagt sak.

    Tor

  15. ¨bamse¨ Says:

    God ide.
    Er helt enig med God ide.
    Er helt enig med deg her.

  16. bramaputra Says:

    det skal vistnok være vanskelig å få bort ting som er lagt ut på nett- men at slettede brukere bør få forvalte evt slette greier syntes jeg sol burde tilby- Vær heller stolt over at folk stjeler skriveriene dine jærskald- Å skrive på nett er å gi bort ting gratis- ellers får man skrive på papir- Verden er full av banditter

  17. davyen Says:

    Var det bare dialekt. ??? Jeg skriver bokmål.Sol kan godt innføre noe slikt ja.Enklere enn å skrive det selv.Må jo inn på word for å få frem Copyright merket. Ihvertfall på dette tastaturet.
    davyen

  18. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Tror det bamse, og det er Tror det bamse, og det er veldig enkelt for Sol å legge inn den teksten, og ruller du helt ned her på det hvite ser du at Sol selv har sikret seg:
    © Scandinavia Online AS

    Tor

  19. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Jeg skiller mellom private Jeg skiller mellom private og eventuelle som vil tjene penger på andres ord bramaputra, som f.eks det jeg nevnte i innlegget.

    Tor

  20. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Vet ikke davyen, men du ser Vet ikke davyen, men du ser hva de skriver selv, jeg har ikke svart de. Det finnes vel under spesialtegn kanskje? Men har du skrevet det en gang kan du jo bare kopiere det videre..

    Tor

  21. PurDialekt Says:

    misforstått holdning fra bloggeier? Fikk ikke noe svar på eposten som ble sendt, men kom over at du hadde brukt hele innlegget og kommentert dette på en, etter PurDialekt’s oppfattelse, merkverdig måte. Men uansett, PurDialekt ble jo nevnt i bloggen din🙂

    Som kommentar vil PurDialekt bare nevne at det her kom en forespørsel om kommentar og evnt et blogginnlegg, dersom konseptet virket interessant. Bakgrunnen for henvendelsen var at dette er en hyppig lest blogg på dialekt. Vi ser ikke helt hvordan du tolker at vi skal kopiere noe av dine bloggtekster eller bruke noen av dine ord kommersielt. Vi oppfordrer foreøpig fans via Facebook (hvilket ble linket til i eposten til deg) til å komme med bidrag til humoristiske eller realistiske tekster for telefonmateriale. Ser ikke helt hvordan du sporer dette til å kopiere fra deg. Men som andre er inne på, du har en helt åpen blogg, uten noe form for copyright. Dersom PurDialekt eller andre skulle finne det interessant, ville det vært mulig å benytte noe av bloggmateriale som tekstgrunnlag for en ringelåt. Nå skal det sies at PurDialekt ikke på noen måte ønsker å bruke verken publisert eller "lukket" materiale fra noen, uten tillatelse. Bidragene det blir refert til på fansiden på facebook http://www.facebook.com/pages/Dialekt-PurDialekt/178595466680?ref=share , skal være frivillige bidrag fra dialekttilhengere som vil at enten ens eget bidrag skal opp og frem fordi man synes dette er en morsom måte å være en egen artist på, eller fordi man vil være sin dialekts stemme utad.
    Noe annet er å publisere en epost i sin helhet i en slik blogg, slik du har gjort her, når eposten var myntet på deg personlig og dine personlige kommentarer og meninger om konseptidéen.
    Da er det i hvertfall noen blogglesere her på Sol.no som har lest litt om PurDialekt, og hvordan vi tenker å popularisere norske dialekter.🙂
    PurDialekt – http://www.purdialekt.no

  22. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Beklager sent Beklager sent svar PurDialekt. Hadde ikke fått med meg denne kommentaren tidligere.

    Tanken min kom om dette da din apost dalte ned. Tanken om eier-retten til våre egne ord, bilder osv. Soleklart er de bloggeiers eiendom alene. De er skapt av bloggeier selv, og dermed unike.

    Om jeg har en "åpen blogg" betyr ikke det at jeg har sagt fra meg eiendomsretten til det som bloggen min inneholder. Bruk av andres "verker" (i alle formater) må sees på fra to sider. Rent privat bruk er normalt akseptert, samtidig er det og da normal kotyme å henvise til kilden.

    Men forretningsmessig bruk av andres "unike skapelser" (alt som mennesker skaper alene er unikt) er nok noe som neppe noen norsk rett vil gi fri adgang til. Sålenge det er unikt materiale som da tilhører skaperen så kan man altså ikke fritt bare ta for seg for bruk til egen fortjeneste.

    Blir noe av mitt materiale her brukt uten min tillatelse i forretningsøyemed vil jeg ta affære straks.

    Å publisere en apost fra et firma her omkring et emne som egentlig berører alle er helt legalt, og jeg finner det noe merkelig at du ikke ser det legetime i dette. Private aposter er noe annet, slike beskyttes sterkt fra min side av, men din som er fra et firma er ikke privat..

    Tor


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: