Støtter Sol innlegg med menneskeforakt?

Eller er det slik at Sol har avtaler med visse bloggere? Har sett tendensen tidligere, og nå igjen med alias23. Samme hva alias23 skriver så havner det på fremsiden av Sol. Ikke bare nå, men tidligere og.

Nå lå der allerede på fremsiden linking til alias23’s forrige innlegg, og det lå der nesten hele uka, og ble først skiftet ut nå straks alias23 skrev et nytt innlegg, synes det lukter svidd. For, hvis Sol som har uttalt at de vurderer innleggene etter kvalitet osv kaller det siste innlegg til alias23 det beste de kunne finne, da nekter jeg å ta Sol seriøst.

Selv driter jeg i om jeg ikke blir linka, mine innlegg er aldri skrevet med tanke på dette, men jeg tenker på andre som skriver meget gode innlegg og kanskje heller fortjente å få litt oppmerksomhet enn som i dette tilfellet den samme personen med to uinteressante innlegg etterhverandre.

Så til Sol redaksjonen som velger ut innleggene:

1. Mener dere at siste innlegget til alias23 er det beste innlegget dere kunne finne?

2. Hvorfor linker dere samme person om og om igjen samme hva kvalitet innholdet har?

3. Og dette siste innlegget hans viser tydelig menneskeforakt, vil det da si at dere synes det er ok å promotere det synet?

Jeg synes dere bør skjerpe dere og begynne å lese andres innlegg, det er mange her som skriver meget bra og interessante innlegg og kunne behøvd et push oppover. Bloggens seriøsitet blir neppe oppfattet bedre når dere linker slike innlegg som det siste, eller støtter nesten ensidig en eller få bloggere.

Dette var en kritikk av Sol, og ikke alias23, og da sett i lys av hva kriterier Sol selv tidligere har uttalt at de følger for å velge ut innlegg de vil promotere på fremsiden.

Og: Synes dere nå kan vise bloggerne respekt med å si noe om når alle problemene og tregheten her antatt er fikset. Det er vel ingen statshemmelig man ikke kan uttale seg om(?)

27 kommentar to “Støtter Sol innlegg med menneskeforakt?”

  1. mariee53 Says:

    yess!!! Varme tanker fra Mariee53

  2. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Og der stengte jeg for Og der stengte jeg for "anonyme" surmager, de blogger ikke her og har ikke stemmerett i denne saken som gjelder Sol og oss bloggere..

    Tor

  3. davyen Says:

    absolutt et Hei Tor
    Absolutt et tankekors.
    davyen

  4. Tar-J Says:

    Ehh… Jærskalden: Det er åpenbart en subjektiv vurdering SOL tar med hvilke innlegg som promoteres på forsiden. Det kommer ikke som noen stor overraskelse at du (eller noen andre) fra tid til annen er uenig i de vurderingene som tas der, men det er en hel rekke kriterier som vurderes. Jeg synes du overdriver og tar for mye på vei.

    Det er neppe veldig kontroversielt å kalle Lady Gaga stygg.

  5. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Jepp marie, jeg har store Jepp marie, jeg har store problemer med å ta Sol seriøst etterhvert, dette jeg tar opp her har jeg sett før – "tilfeldige gjestebloggere" som dukker opp av og til havner da ofte nesten auto på fremsiden og samme hva innholdet i innlegget er. Det er mange trofaste bloggere her som skriver gode og interessante innlegg og som heller burde fått den "klappen på skulderen" av Sol.

    Og jeg er lei den idiotiske og respektløse tausheten fra Sol om når alle problemene her kan forventes å være en saga blott.

    Tor

  6. luxcat Says:

    Trenger vel ikke si det, og har aldri fått med meg hvilke innlegg som fontes på forsiden, men i dette tilfelle er det vel innlysende hvorfor? Lady Gaga er en kjent person og innlegget hanlder om utseende hennes. Nysgjerrige vil klikke seg inn på denne bloggen, og det er vel hele poenget (for sol)?

  7. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Tar-J:
    Er månen gul?
    Sol Tar-J:

    Er månen gul?

    Sol har forklart kriteriene her før om hva de vektlegger når de velger ut innlegg, og jeg kan ikke med beste vilje se at slike innlegg som dette fyller deres egne kriterier.

    Og: Mener du dersom du blar deg rundt at det innlegget er det kvalitativt beste og mest interessante? Har du lest innholdet:

    Sitat:
    "Lady Gaga er uten tvil ikke noe vakkert syn å se på, tvertom er det noe av det styggeste jeg har sett i popverdenen hvor det vanligvis florerer med flotte kvinner.
    Grunnen til at jeg bestemte meg for å skrive dette skyldes en artikkel fra dagbladet der Lady Gaga hevder hun ikke er redd for at all sexfokusen hennes, skal ta fokusen vekk fra musikken.
    Kjære Lady Gaga, selv om jeg hadde vært drita full og du lå å skrevet med beina foran meg, så hadde det kun fått meg til å spy utover hele deg. Du er herved kåret av meg til årets styggeste kvinne sammen med Carrie Bradshaw i Sex&singelliv."

    Er det ikke rimelig gjennomsyra av forakt? Personlig synes jeg hele innlegget er ren møkk og totalt uinteressant. Kvalitet har det ihvertfall ikke.

    Nok et "og": Det har vist seg at f.eks hver gang vedkommende blogger legger ut et nytt innlegg er det straks på fremsiden uansett innhold (noe som har skjedd før og med andre "gjestebloggere".

    Tor

  8. Jærskalden Tor Vidle Says:

    luxcat:
    Sol har tidligere luxcat:

    Sol har tidligere lagt frem sine kriterier som her er noen sitat fra:

    "Da er det nok heller bedre at vi trekker ut det vi mener er det beste fra SOLs bloggere og legger det på forsiden."

    "…håper det er forståelse for at vi krever en viss grad av kvalitet før man havner der."

    Synes noen at f.eks det angjeldende innlegget oppfyller de kriteriene fra Sol selv?

    Tor

  9. luxcat Says:

    Jeg, nei… Men så jobber ikke jeg for sol og må ikke tenke på hva som eventuelt skaffer flere klikk og mer reklamepenger. Jeg fant innlegget om Lady Gaga kjedelig (vet knappest hvem hun er), men la oss si han skrev et innlegg om en av mine "helter", da hadde det blitt noe helt annet, og denne LG er vel et idol for mange så vidt jeg har forstått.

    Jeg vet ikke hvilke kriterier sol har for å sette noe på forsiden, men man ser den samme tendensen  for debattenes del. Det er de mest kontroversielle innleggene, de med størst "kranglepotensiale", som blir satt på forsiden.

    Ikke vet jeg heller hvilken virkning det har å få et blogginnlegg på forsiden, men jeg kan ikke fordra det når et av debattinnleggene mine havner der. Det blir alt for mye å svare på, og alt for mange hjernedøde kommentarer å forholde seg til. Så det er en "ære" jeg helst vil slippe.

  10. luxcat Says:

    Upps… Min forrige kommentar havnet helt feil🙂

  11. alias23 Says:

    @Jærskalden Tor Vidle Snakk om å være grønn av misunnelse og vise forakt for dem som havner foran, men du er ikke den første bloggeren til å vise dette.

  12. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Alias23:
    Jeg understreket at Alias23:

    Jeg understreket at dette var til Sol, og sett i lys av deres egne kriterier for utvelgelse av innlegg.

    Et spørsmål:

    Synes du selv at ditt innlegg er det kvalitativt beste her? Og i såfall hvorfor er de andre dårligere enn ditt? Mindre interessante f.eks..

    Tor

  13. alias23 Says:

    @ Jærskalden Tor Vidle Problemet ditt er at du ikke forstår media eller hva folk er interessert i å lese. Hvis du leser VG.no eller dagbladet.no vil du fort se at det er like mange tabloid oppslag som nyheter der.

    Med andre ord: Folk er ikke like interessert i å lese lange og kjedelige tekster om kjedelige samfunnstemaer, som de er å lese om stjerner, kropp og mere personlige ting hvor de kan gjenspeile seg.

    Du er som en gamling som ikke klarer å henge med samfunnet.

  14. engodgrunn Says:

    å… det har vi lurt på i mange år…
    første gang det dukket opp som jeg husker, var i begynnelsen av 2006…
    det var ei dame på nærmere 50 som blogget om sitt lidenskapelige forhold til en 18 år gammel gutt… det var detaljerte beskrivelser av handlinger, følelser, begjær, lyster, lengsler, skam, forakt osv og sol klistret det på hvamsida hver gang det begynte å dabbe av…
    det bugnet av anonyme kommentarer som "egget opp" diskusjonen…
    til slutt, da vi prøvde oss på en avsløring
    – var det sol selv som stod bak bloggen for å skape liv ? –
    da forsvant den helt…

  15. SOL redaksjonen Says:

    Jærskalden Jærskalden,

    Det stemmer ikke som du sier at vi ikke besvarer henvendelser og at vi er tause. Vi besvarer alle direkte henvendelser til oss per e-post eller a-post. At vi ikke sjekker og kommenterer samtlige blogginnlegg som er rettet mot oss, kan så være, men vi har en tydelig kontaktadresse til alle som ønsker å komme i kontakt med oss. Så til spørsmålene dine:

    1. Mener dere at siste innlegget til alias23 er det beste innlegget dere kunne finne?
    Ja, på dette tidspunket var det beste/mest aktuelle innlegget ettersom vi la det på forsiden. Forventer vi at alle er enige med oss i de redaksjonelle vurderingene som tas på forsiden? Nei. Det er vi i SOL som gjør en subjektiv vurdering av hvilket innhold vi ønsker å promotere. Lady Gaga er høyst aktuell for tiden, ettersom hun nettopp har hatt konsert i Norge, og det er mer interessant for oss å promotere dagsaktuelt innhold. Ut i fra statistikken vi har tilgang til, vil et slikt blogginnlegg gå mye bedre enn en grå historie med bilder fra fjæra. Her har luxcat truffet blink med sin kommentar over.
    2. Hvorfor linker dere samme person om og om igjen samme hva kvalitet innholdet har?
    SOL har overhodet ingen avtaler med spesielle bloggere om plass på forsiden. At det er bloggere som går igjen oftere enn andre, avhenger jo av hvilke saker det skrives om. Som sagt, er aktualitet og kvalitet noen kriterier. Igjen, her forventer vi ikke at du er enige med oss i vurderingene vi tar.

    3. Og dette siste innlegget hans viser tydelig menneskeforakt, vil det da si at dere synes det er ok å promotere det synet?
    Det at vi lenker til et blogginnlegg der en blogger hevder en popstjerne er stygg, betyr ikke nødvendigvis at vi stiller oss bak innholdet i innlegget. Tror du avisredaktørene stiller seg bak alle kronikker eller innlegg de selv publiserer i sine aviser eller på sine nettsider? Å skape debatt er jo en viktig oppgave for media generelt, og da bør man kunne tåle slike kommentarer uten å kritisere avisene.
    Når det gjelder tregheten og andre tekniske problemer, har vi forståelse for at dette er slitsomt for dere brukere. Tregheten har først og fremst oppstått om kveldene og tidlig om morgenene. Problemet er likevel såpass stort, at det ikke er bare og bare å rette en slik feil, derfor tar dette tid. Som de fleste andre småbedrifter, vil et slikt teknisk problem ta enda lengre tid å løse ved ferieavvikling og permisjoner, men vi kan forsikre alle om at dette er et problem vi tar alvorlig og jobber med å løse.

  16. alias23 Says:

    @TOR Ok Tor, du hevder det jeg skriver er uten kvalitet. Jeg må spørre deg da, Tor, hvorfor jeg har havnet på forsiden av sol.no ca.5 ganger, på forsiden av VG.no ca. 10 ganger, blitt kontaktet av bl.a. ukeslutt på P2 fordi de ville ha meg og blogg med der. Har du opplevd noe slikt Tor? Ikke? Da burde du kanskje holde kjeft.

  17. Jærskalden Tor Vidle Says:

    alias23:
    «Folk» dvs din alias23:

    "Folk" dvs din generasjon, er blitt oppdratt til å tro at det er det som media serverer som er gjeldende rett syn på verden, noe vi som er tørre bak ørene og ikke lar oss påvirke av vet ikke er tilfelle.

    "Med andre ord: Folk er ikke like interessert i å lese lange og kjedelige tekster om kjedelige samfunnstemaer, som de er å lese om stjerner, kropp og mere personlige ting hvor de kan gjenspeile seg"

    –> Så du mener kropp og navler er det viktigste for mennesker? Samt å henge ut andre mennesker er blitt endel av den nye dagsorden man skal bare akseptere fordi… fordi et eller annet?

    Hvis jeg er en "gamling som ikke klarer å henge med i samfunnet" – hva er du selv da mener du?

    Tor

  18. Tar-J Says:

    Er ikke månen hvit? Er månen gul?
    Er ikke månen hvit?

    Og: Mener du dersom du blar deg rundt at det innlegget er det kvalitativt beste og mest interessante? Har du lest innholdet:
    Hvorfor mener du at du er bedre til å bestemme hva som er det kvalitativt beste enn SOL da? Hva gjør deg så mye bedre til å bestemme hva som er kvalitet? Tror du ikke SOL selv har bedre forutsetninger for å vite hva som faktisk er interessant for brukerne basert på hva de faktisk legger på forsiden? SOL lever av klikk, og da bør du skjønne såpass at det er slike innlegg som skaper debatt og engasjement, uten at de på noen måte er enig i at Lady Gaga er stygg.

    Som alias23 selv har forklart for deg, er det mye mer interessant for folk å lese om kjendiser og dagsaktuelle tema enn dine kjedelige hverdagshistorier. Skjønner du ikke det?

    Nok et "og": Det har vist seg at f.eks hver gang vedkommende blogger legger ut et nytt innlegg er det straks på fremsiden uansett innhold (noe som har skjedd før og med andre "gjestebloggere".
    Jeg er ganske sikker på at det er innholdet som bestemmer hva som kommer på forsiden, og ikke brukernavnet. Hvem som har skrevet blogginnlegget er uinteressant.

  19. Tar-J Says:

    alias23 alias23: Du har selvsagt helt rett i det du skriver.

  20. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Jepp gode grunnen, men jeg Jepp gode grunnen, men jeg synes de kriteriene Sol la til grunn tidligere og som jeg har vist til lenger oppe, er forståelige, men jeg synes de ikke følger disse selv mange ganger.

    Mener du å antyde at Sol selv kan stå bak slike ting du nevner? I såfall er det noe overraskende, særlig dersom de skrev innlegg av den typen du nevner.

    Men Sol lever av sine klikk, og når man ser på fremsiden er den ofte dekket av mye kroppslige saker, en linje de selv bevisst selvsagt har valgt. På samme tid bør de og da tåle noe kritikk av og til, noe de hittil heldigvis har tålt, ellers ville det blitt feil.

    Tor

  21. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Sol:
    Først takk for det Sol:

    Først takk for det fyldige svaret.

    Henvendelser/info:
    Å svare er en sak, men det viktigste er om man i praksis fikk hjelpen man behøvde eller løst sitt problem. Når jeg snakker om taushet i dette tilfellet er det av følgende grunn:

    Sol har sin egen blogg, når det er såpass med problemer som det har vært lenge her nå, hvorfor kan dere ikke bruke deres egen blogg og informere om hva som skjer når dere vet at mange sliter her nå?

    Samtidig kan da folk legge inn kommentarer der og forklare sine problemer, dermed får dere alt samlet, og i tillegg slipper dere haugevis med aposter/mail om mye det samme, men som tar tid for dere å besvare.
    Dere oppnår da at brukerne føler at dere følger med og informerer, følger opp mange problemer som er felles for flere av oss. Det kan ikke koste dere mye å jevnlig følge opp litt på den måten.

    F.eks det som står nederst i kommentaren deres om tregheten: Flott, og fyldig forklart, dog savnes litt en tidshorisont, men hvorfor kunne dere ikke laget et kjapt blogginnlegg om den infoen uten at noen må først "skrike ut" her før dere reagerer? Altså selv snart se behovet av å følge opp uten at noen må lage innlegg og rope på deres reaksjon. Det har vært en haug med innlegg om alle problemene, men inntil nå har dere vært nesten ikke tilstede, følelsen er nok slik for mange etterhvert.

    Synes dere bør snart vurdere å bruke f.eks bloggen deres til aktiv info jevnlig som de fleste andre nettsteder har sine sider med stadig oppdatert info om tilstanden. Må være enklere for dere og enn en haug aposter og mailer.

    Linkingen:

    Ok, så dere mener dere følger deres egne kriterier som er fremlagt av dere tidligere da man diskutere autorullering som i gamle dager? Og at det da er det beste innlegget, også kvalitativt? Et spørsmål: Leste dere flere innlegg før dere bestemte dere? Eller valgte det bare pga overskriften?

    Det innlegget dere nå linker til ersattet et annet innlegg fra samme blogger, det innlegget hadde lagt der siden tirsdag, altså helt siden sist samme blogger hadde skrevet det innlegget, og dere bytter det ikke ut før samme blogger skriver et nytt innlegg, og da bruker dere samme bloggers innlegg igjen.

    Det forrige innlegget fra samme blogger har lagt på fremsiden siden tirsdag og såvidt jeg kan se er det kun 4 kommentarer, noe som ikke akkurat kan tyde på noe særlig engasjement? Men jeg antar at det spekulative og skrikende nye innlegget nå kan få dratt inn noen anonyme kranglefanter. Mulig at dere nå i ferietiden ikke har kapasitet til å bytte ut innlegg oftere, men uansett er det vel mer tjenlig for dere og at fremsiden oppfattes levende og dynamisk? Og mulig da at under det utvalgte burde en autobloggrull ligge.

    Jeg skrev og at for min del så "driter" jeg i om jeg ikke blir linka til, hadde det vært målet og motivasjonen så ville jeg da selvsagt tilpasset meg noe tabloidisk i en retning som jeg antok Sol ville like. Så den sammenligningen var et dødt skudd. Men, det er mange dyktige som skriver også om veldig aktuelle saker, og endel av disse kunne sikkert behøvd en slags "annerkjennelse" av og til, og jeg undrer meg mange ganger på hvor mye dere leser rundtforbi før dere velger.

    Selvsagt ser jeg pointet med aktualitet og hva som kan generere interesse, men selve innholdet bør vel og inneha visse kvaliteter og ikke bare skrik og uthenging?

    Media setter grensene om hvor lista skal ligge, tror ikke dere som endel av media kan løpe i fra det ansvaret så enkelt, og her er det dere som legger lista ved å fronte det angjeldende innlegget. Et fritt valg dere har tatt, og da må kunne forsvare valget og ikke bare peke på bloggeren hvis noen setter fingeren på deres del av ansvaret.

    Men nå har dere forklart deres synspunkter, og selv om vi ikke er enige på alt så er det uansett voksent av dere å komme med deres syn.

    Tor

  22. Jærskalden Tor Vidle Says:

    alias23 (14:55):
    Er det alias23 (14:55):

    Er det kvalitet i det å henge ut et menneske slik du gjør i siste innlegget og da med nærmest gatespråkaktige fraser? Ta og les et innlegg av f.eks luxcat du, der har du ekte kvalitet, sammenlign så med ditt siste innlegg..

    Media? De er bare opptatt av hvem som skriker mest og høyest i grunnen..

    Men igjen, det var Sol dette i hovedsak gjaldt, og de har nå forklart sine synspunkter..

    Tor

  23. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Tar-J (15:00):
    Sol er endel Tar-J (15:00):

    Sol er endel av media, hvorfor tror du at de siste 10 årene har media promotert en syklig overfokus på kropp og tendenser til menneskesyn mange unge får store prolemer av? Media er ingen "Gud allmektig" som alltid har rett og ikke skal kunne kritiseres. Media slipper alfor lett unna sitt ansvar i dag, det ansvaret de har med å sette dagsorden og fremme et verdiskapende menneskesyn.

    Hva er allment interessant om en blogger ønsker å spy på en kjendis? Hvor ligger kvaliteten (som Sol sier de søker) i det?

    Hvis du mener at teksten og meningen i det innlegget er det folk generelt er interessert i i dag, ja da er verden kommet langt inn i bakleksa på å forholde seg til virkligheten. For å ikke snakke om det menneskesynet de ordene står for. På en måte legimeterer det en spiral som ikke har grenser lenger for hvor nedverdigende man kan være mot andre mennesker offentlig uten å måtte stå til rette..

    Men, antar at det er å som å snakke til døve ører når jeg prøver å forklare deg hvorfor dette er feil..

    Tor

  24. mariee53 Says:

    Hvis det er nyheter som selger så leser jeg nyhetene på net, jeg trenger ikke slå opp stygge ting om folk som er i nyhetene, det blir feil, Skulle jeg sette et bilde av en kjendis, og blogge om hvor teit og dum og motbydelig det hadde vært å ligget med ham??? Syns det blir helt feil, da er det ikke kvalitet eller god skriving som teller, men forsimpling av andre, og hvis det er det Sol ønsker på sine forsider, så vær så god, jeg leser aldri forsiden likevel, så bare på den nå pga Alias og Tor…Jeg vet ikke engang om jeg eller noen av mine innlegg har vært "gode nok" simple nok til å bli vist på forsiden, HÅPER ikke det.Varme tanker fra Mariee53

  25. PaleFinger Says:

    aktualitet og allmenn interesse er vel grunn nok til at innleggene kommer på forsiden. Tror dessuten neppe at oppegående, voksne folk er spesielt misunnelige på en sånn liten fillesak. Det har ikke Jærskalden noen grunn til, han håndterer skrivekunsten bedre enn mange forfattere, mener nå jeg. Det er mye bla-bla og selvopptatt humor blant nye forfattere, mener mange bloggere her inne viser et vel så stort eller større talent enn som så.

  26. Lion Says:

    Det er ferietid…  …med "bananer og agurker" hos SOL også for tiden, og jeg tror det sitter igjen en del amatører kun for å holde julene i gang, og kun plukker vilkårlig blant bloggere… 

  27. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Vel, uansett var Vel, uansett var hovedpoenget at Sol godt kunne sett litt på kvaliteten på innholdet, for selv om damen var "aktuell" akkurat der og da, så burde innlegget oppfyllet noen små minstekrav om ikke annet..

    Man kan liksom ikke bare fronte et innlegg fordi navnet var aktuelt – og samme hva som står i innlegget..

    Men det er Sol som selvsagt avgjør og bestemmer dette, vi andre kan bare ha meninger om dette, og Sol skal ha honnør for at de tåler pepper offentlig, det er voksent gjort..

    Tor


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: