Til Sol..

Legger ut min kommentar hos "Ekstraopplysningen" på innlegget "Se opp for toppløse alenemødre!" siden vi nettopp har hatt en diskusjon på det å linke innlegg fra bloggerne på fremsiden til Sol. Dette viser at Sol selv ikke lever opp til det de selv sier at de gjør.

Jeg har en mistanke om at Sol har en avtale med den bloggeren, for samme hvor dårlig og lite interessant innleggene der er så havner de auto på fremsiden straks de er lagt ut, og det blir helt feil, og da er Sol’s egne uttalte meninger om det å linke innlegg null verd i virkeligheten.

Seriøse er Sol ihvertfall ikke ved å legge ut disse innleggene, men påberoper seg en rett til å velge ut seriøse innlegg, men mener da som i dagens tilfelle at dette innlegget til "Ekstraopplysningen" er dagens mest seriøse, underforstått er de andre innleggene her i dag mindre seriøse:

.

av Jærskalden Tor Vidle den 2 juni, 2009 – 13:54

 

Til Sol:

Vennligst forklar den almenne verdi og kvaliteten på disse innleggene fra denne bloggeren som rettferdiggjør at hver gang det skrives et innlegg fra denne personen havner det 1 minutt etterpå på deres forside.

Vi hadde en liten diskusjon om dette med å linke innlegg fra bloggerne på deres hovedside. http://blogg.sol.no/blogg/hvordan-fa-flere-lesere-til-bloggen-din De måtte være leserverdige i følge dere selv, her er sitat fra Sol selv angående å velge ut innlegg til forsiden:

"Da er det nok heller bedre at vi trekker ut det vi mener er det beste fra SOLs bloggere og legger det på forsiden."

–> Mener dere at dette innlegget var det "beste" dere kunne finne? Da sier jeg bare: Herrejesus..

Videre fra Sol om samme sak: "håper det er forståelse for at vi krever en viss grad av kvalitet før man havner der. Blogginnlegg med informasjon om hva man spiste til middag i dag kan nok være interessant for noen, men ikke alle."

–> Er dette innlegget som er platt, kroppsfiksert, nedlatende, respektløst mm et innlegg som holder de kvaliteter dere søker? Da sier jeg nok en gang: Herrejesus + alvorlig talt Sol, nå er dere useriøse selv!

Så vennligst forklar, og forklar og hvorfor denne bloggeren har en nær blancorett til å få alle sine (ofte lite seriøse) innlegg på fremsiden deres..

Tor"

46 kommentar to “Til Sol..”

  1. mirapisani Says:

    Ikke bare useriøse Tor. Nå er ikke jeg ekspert på regelverket til sol, men jeg mener da bestemt at de til tider bryter sitt eget regelverk. Hvis jeg skal uttype dette bedre så må jeg først snakke med andre som har påstått det samme for å gjøre det klarere. (det er veldig lett å misforstå med dystleksi, men når andre mener det samme så mener jeg at det må være noe i det.)

    Og jeg takker deg Tor for at du drar frem ting og tang som ikke er riktig å gjøre. Da innkluderer jeg også når du napper meg litt i øret.
    Mira  ;))

  2. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Mira: Du er inne på noe Mira:
    Du er inne på noe der med regelverket, det som vel er tråden i det innlegget til "Ekstraopplysningen" er hetsende osv over for en gruppe mennesker i samfunnet, og det skal såvidt jeg husker ikke være tillatt i Sol’s eget reglement… Så bingo til Sol for å ha sluppet en kampestein på sin egen fot..

    Og Sol: Håper dere og er stolte av å linke frem alle kommentarene som følger med det innlegget, flere av de er jo langt over grensene..

    Tror det beste dere kan gjøre nå er å slette både innlegget og dermed kommentarene..

    Tor

  3. davyen Says:

    Bravo Tor bravo Bravo Tor Bravo.Det eneste triste med denne saken at jo mer vi forbanner  slike useriøse bloggere.Jo mer koser sol redaksjonen seg og beviser enda en gang at den Tabloide enfoldighet er den ledende .
    davyen
     

  4. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Vel davyen, Sol har «driti Vel davyen, Sol har "driti på draget" her nå (igjen) med denne linkingen sin. De krever selv at vi andre bloggere skal skrive seriøse innlegg før de vil linke de på fremsiden.

    Så velger de selv et innlegg rett etterpå som egentlig de heller burde slettet pga innholdet sett mot deres eget regelverk. Respekten for Sol-redaksjonen vokser ikke akkurat etter slike "stunt"..

    Tor

  5. Rose. Says:

    Har faktisk merket meg en Har faktisk merket meg en del ting her inne jeg med, anngående sol…Dem
    favoriserer chattere, eller bloggere, sps dem som er kristne…

  6. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Det har jeg ikke merket noe Det har jeg ikke merket noe til Rose, vet ikke hvordan du kommer til den konklusjonen?

    Men, at den angjeldende bloggeren favoriseres er uten tvil, for samme hva som kommer derfra blir det linket, og selv har jeg egentlig enda til gode å se et eneste særlig seriøst eller leserverdig bra innlegg derfra.

    Tor

  7. Anonym Says:

    Må le her. Hva så? Sol kan da gjøre som de vil? Og du Tor: Er det bare seriøse/leseverdige ting i dine øyne, som skal frem?

    Jeg syntes han er inne på noe. Alenemødre er desperate! (Mange av de)

  8. mirapisani Says:

    «Kremt..» Skjønner ikke helt hva dere mener med linking…
    Mira  ;))

  9. rosl Says:

    Bra! Her har du truffet spikkeren på hode. SOLs valgt til førstesiden er ikke alltid like lett å forstå. De har en utfordring på dette området.

  10. Ulva Says:

    Det er vel sol som bestemmer? Har sett mye værre ting ute på bloggen en dette, men å ta å anngripe en blogger på denne måten er vel hva du har sagt tidligere er så feil Tor?
    Du spekulerer jo i både det ene å det andre her.
    Slette en blogg pga han har anonyme kommentarer som går over det du mener er grensen blir feil, veldig feil.
    Da burde mange blogger slettes her inne, mener det er viktigere å få bukt med sytekulturen her inne å slutte å jage slike etter lesere, man får ikke akkurat det med klager…
    Er glad for mangfoldet de har på sin førsteside så alle har en mulighet å slippe til på førstesiden, så slipper vi de som skriver kun for å havne der.
    Tror neppe vi her inne kan bli enige om hva som burde ligge ute der.

    [img]http://i114.piczo.com/view/4/8/9/6/g/k/3/m/7/e/u/h/img/i285976966_1747.gif[/img]

  11. mirapisani Says:

    Ute her eller ute der Ulva… At sol (enkelte solansatte) favoriserer enkelte brukere kan hverfall ikke du nekte på. Det er flere enn meg som har bitt seg merke i det.
    Mira :-/

  12. Anonym Says:

    Snakk om sol(a)…… Enig Ulva. Dette blir for dumt. Det er nok andre her som jeg ville tatt tak i først ja!!!

    Hvorfor så spydig, mira?

    Sol gjør en super jobb:-)))

  13. Ulva Says:

    Mirapisani??? Da var det ikke deg jeg skrev denne kommentaren til.
    Men hva du mener med favorisere har jeg ingen anelse om.
    Men i fremtiden så bare glem å henvise deg til meg.
    Har ingen ting jeg vil snakke eller komunisere med deg om.
    At andre får blogger slettet er ikke mitt problem.
    Er ikke inntresert i å kaste bensin på et bål som nesten har slukket.
    Er det noe så har du nr mitt.
    Ellers ikke henvend deg til meg.
    [img]http://i114.piczo.com/view/4/8/9/6/g/k/3/m/7/e/u/h/img/i285976966_1747.gif[/img]

  14. Ekstraopplysningen Says:

    Hei Tor Føler nesten at jeg må ta bladet fra munnen og komme med et par kommentarer her.

    Aller først – mine innlegg er alltid skrevet med et glimt i øyet og en god porsjon ironi. Av og til går jeg hardt inn for å være provoserende slik at jeg får i gang litt debatt og engasjement på bloggen. Noe jeg synes er hyggelig.

    Dessverre tar det av og til litt for mye av. Som i dag.

    Å angripe meg som person og blogger er helt greit. Det er kjipt. Men jeg takler det. Mulig at glimtet i øyet ikke alltid kommer frem i blogginnleggene mine. Det kan godt være. Og ironi er noe man skjønner eller ikke.

    Og at SOL plukker mine blogginnlegg kan så godt være. Men såvidt jeg kan se er jeg laaaangt fra den mest leste bloggen på SOL, og det er flere andre som plukkes mye oftere enn min blogg.

    Og det er nok de aller fleste glad for, kan det se ut som.🙂

    Men jeg synes ikke du skal ta sånn av Tor Vidle. Synes også det er unødvendig å lage egne blogginnlegg for å komme i kontakt med SOL og henge ut min blogg.

    Det er for smålig.

  15. bamse1964 Says:

    Applaus til Tor Kan ikke si annet, enn at jeg er helt enig!
    Sol har i blant noen merkelige vurderinger.
    Og det var egentlig på tide dette kom opp.

  16. Ulva Says:

    Ekstraopplysningen Flott at du sa i fra…
    [img]http://i114.piczo.com/view/4/8/9/6/g/k/3/m/7/e/u/h/img/i285976966_1747.gif[/img]

  17. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Anonym 14:59:
    (egentlig Anonym 14:59:
    (egentlig burde jeg stengt dere anonyme ute i dette innlegget, dere skriver ikke blogg her og det angår ikke dere i særlig grad)
    Du bør lese hva Sol selv har nettopp sagt om dette før du uttaler deg, jeg har linket til deres utsagn omkring utvelgelse og linking. Ellers stigmatiserer du og.
    Mirapisani:
    På Sol’s hovedside linker de til et valgt blogginnlegg, hvis du går inn der ser du det på venstre side nedover.
    rosl:
    Nei, sett opp i mot hva de selv nettopp har uttalt omkring dette, er det som skjer her nå den motsatte praksis.
    Ulva:
    Selvsagt kan du finne noe som er "verre", ikke det som er saken her, men at Sol lager et stort poeng av at det de skal velge ut til å legge på fremsiden skal måtte ha kvaliteter. Mulig du mener at dette innlegget var det mest seriøse og kvalitetsinnholdende i dag, men det gjør ikke jeg.
    Jeg spekulerer kun i det faktummet at den bloggeren ser ut til å ha fri bane de gangene h*n skriver et innlegg til å bli linket fra fremsiden, samme hva det inneholder. Og etter min mening er det sjeldent noe av den antydete kvaliteten Sol selv krever av andre bloggere, i den bloggerens innlegg.
    Jeg mener at innlegget slik det står med kommentarer burde vært slettet, ikke bloggen eller bloggeren.
    Anonym 15:42:
    Hva vet en Anonym om at "Sol gjør en super jobb" vedrørende bloggen?
    Tor
     

  18. Ulva Says:

    Det var ikke det jeg sa Tor Men føler at en blogger ble hengt ut.. ikke at det var det beste skrevet i dag.
    Ser ut som han følte det slik selv.
    [img]http://i114.piczo.com/view/4/8/9/6/g/k/3/m/7/e/u/h/img/i285976966_1747.gif[/img]

  19. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Ekstraopplysningen:
    Sakset Ekstraopplysningen:
    Sakset fra ditt eget innlegg:
    "For seriøst – svært mange av disse alenemødrene har (forhåpentligvis) sett bedre dager. Kritthvite kropper, rød solbrent hud og avlange pupper er ikke noe noen av oss vil få servert ute i det fri. Tro meg.
    Det er ingen av oss som synes det er sexy, det er ingen av oss som skjønner hvorfor dere er redd for å få skiller og det er ingen av oss som har en eneste opphissende tanke i hodet selv om vi skulle være så uheldig å gløtte mot deres retning.
    Glamourmodeller soler seg ikke toppløs. Selv ikke damer med de flotteste puppene i byen soler seg toppløs offentlig. (De vet nok at vi gutta kikker uansett …)
    Derfor kjære alenemødre tar jeg ansvar nå. Jeg gir dere beskjeden ingen andre tør å gi dere, og som dere ikke klarer å tenke dere frem til selv. Det er ingen som vil se dere toppløs på verken stranden, ved bassenget eller i den lokale parken.
    Må dere absolutte vrenge av dere alt oventil bør dere gjøre det hjemme på deres egen altan eller i deres egen hage.
    Men der er det vel kanskje ingen som kikker … ?"
    –> hvis dette representerer ditt menneskesyn, så ta jeg sterkt avstand fra det du står for. Det er det ordene dine står for jeg "angriper". Og er det ditt menneskesyn så kan du vel si at jeg "angriper" det, dog ville jeg kun sagt vi ikke delte samme syn og at du bør tåle å høre det motsatte når du går så høyt ut..
    Grunnen til at du ikke "er mest lest" er enkel: De siste 30 dagene har du kun skrevet 6 innlegg, og normalt skulle du da ikke vist på listene en gang, dette sett opp imot andre med få innlegg, ja sågar flere innlegg og. Uten Sol’s linking ville du nok ikke vært på lista en gang.
    Men dette handler egentlig om Sol’s politikk, og da sett i mot hva de nylig oppga som kriterier for at de skulle linke innlegg. De "håndplukker" jo innleggene som ifølge Sol selv: "er de beste og har kvalitet" (så nevner de f.eks og at "Blogginnlegg med informasjon om hva man spiste til middag i dag kan nok være interessant for noen, men ikke alle." Jeg ville heller sagt det var mer seriøst da med noens middag enn ditt syn på alenemødre)
    At du så ikke i tillegg går inn og sletter og rydder opp i kommentarene heller, sier jo noe om hvor seriøst du tar dette.
    Det er din fulle rett til å klage til Sol dersom du mener at jeg er utilbørlig i mine ord om ditt menneskesyn. Men du henger ut en hel gruppe mennesker, og da mener jeg at du får tåle at noen gir deg beskjed, selv om det altså er Sol selv som er "målet" mitt med dette innlegget..
    Tor

  20. Jærskalden Tor Vidle Says:

    bamse:
    Dette er et godt bamse:
    Dette er et godt eksempel på at Sol ikke følger det de selv nettopp har sagt at de gjør. På en måte følger de trenden til dagens media med å fokusere på kroppsfikserte saker, bare at her er det i tillegg såpass lite respektfulle ord i tillegg at de burde sett det selv.

    Tor

  21. mona-lisa Says:

    Jøss, Tor? Hva går det av deg? Hva er galt med at Ekstraopplysingen har sine meninger om damer som tydeligvis liker å flashe pupper i all offentlighet?! Det må være lov å mene noe om slikt, på lik linje med hva andre mener om et annet tema. Noen emner trigger selvsagt både meninger og sterke følelser hos enkelte, men det er en naturlig følge av ulike oppfatninger. Det er etter mitt syn ikke på noen som helst måte riktig å henge ut en enkeltblogger som useriøs fordi man tilfeldigvis ikke liker innholdet i bloggen. Mennesker leser med ulike «briller», slik har det alltid vært.
    Å kritisere Sol for å legge ut dette blogginnlegget på fremsiden forstår jeg ikke. Så vidt jeg har fått med meg så er det en god variasjon av bloggere som blir skjøvet helt frem og i fokus, og ikke noen favorisering som jeg har bitt meg merke i.
    Men, nå betyr det kanskje ikke hva jeg måtte mene, for jeg er jo anonym, og skrives visst ikke heller for, slik jeg forstår deg i tekst llitt lenger opp her.. selv om du omtalte anonyme i generell vending.

  22. trultemor- Says:

    synes det blir feil å gå utover den ene bloggeren…

    Hva sol legger på fremsiden bryr jeg meg svært lite om, har kanskje noe med at Sol er et media som jeg ikke forventer særlig seriøsitet ifra.

    Det betyr ikke at jeg er uenig i dine betraktninger (men uenig i å "henge ut" en annen blogger med eget innlegg, synes ikke det er helt fortjent. Burde kanskje holde å legge kommentare på dennes blogg??)

    Ha en fin kveld:)
     

  23. Jærskalden Tor Vidle Says:

    mona-lisa:
    Jeg kaller ikke mona-lisa:
    Jeg kaller ikke det innlegget for "seriøst", og siden Sol har linket til det, og deres nettopp uttalte grunnlag for å velge ut innlegg de linket til på forsiden til å være "det beste og inneha kvalitet" og da i forhold til resten, så reagerer jeg. Og det er ikke første gangen (av de få innlegg den bloggeren har) at det linkes straks fra den bloggen uansett innholdets "kvalitet, seriøsitet, leserverdighet" osv.
    Jeg forholder meg til det Sol selv nettopp la frem som kriterier da det var et tema. Årsaken var at det er ønsket tilbake den bloggrullen som var før i stedenfor at Sol håndplukker innlegg. Og for å vise da til at det ikke praktiseres som det snakkes, så måtte jeg vise til noe konkret, ellers ville kritikken mot Sol ikke bunnet i noe konkret.
    Personlig kan jeg ikke se annet enn at det innlegget stigmatiserer en viss gruppe mennesker, og da på en måte som jeg ihvertfall ikke godtar eller ser at det skulle være særlig gyldig grunn bak for å kaste ut slik ord mot.
    Forsåvidt har jo innleggsskriveren bekreftet her at agendaen er kun for å få en slags personlig tilfredstillelse, og da på andres bekostning i dette tilfellet (min tolkning av ordene). Men at Sol så linker dette fra fremsiden, er en skivebom deluxe sett ut i fra hva de selv har lagt som kriterier. Dessuten støtter de egentlig opp om stigmatiseringen ved sin handling.
    Men jeg ser at vi er uenige, og det aksepterer jeg selvsagt.
    Selvfølgelig betyr det noe hva du mener, noe annet er jo urett av deg å hevde.
    trultemor:
    På en måte ja, på en annen nei i dette tilfellet. Først: Skal man kritisere Sol for å ikke leve opp til hva de sier, så må man komme med konkrete eksempler.
    Det andre er at innleggskriveren som selv er tydeligvis dyktig på å henge ut og stigmatisere, bør kanskje tåle noe motbør selv når noen er uenig.
    Normalt henger jeg ikke ut andre slik, og egentlig er det Sol jeg "henger ut", men må vise da til det konkrete..
    Tor
     

  24. mona-lisa Says:

    Seriøstitet i formidling av ett tema kan også være en svært subjektiv oppfatning/opplevelse, og dermed ikke nødvendigvis favnes av det du mener er/skal være objektiv og saklig fremstilling av et emne/tema. Jeg opplever at Ekstraopplysningen formidler en sterk irritasjon og antipati over at det i dennes nærmiljø ferdes og oppholder seg damer med små barn, og som ser ut til å synes at det er helt greit å kle av seg tekstilene en varm forsommerdag. Subjektivt kan jeg forstå de kvinner som lar klærne falle en vakker og solrik dag. Det må da være deilig å føle en sval sommerbris over naken hud og la solstrålene brune en vinterblek kropp, tenker jeg.
    Men; Er det greit at det kles nakent og bart i et befolket nærmiljø? Det er nemlig ikke gitt at det er i orden for de menneskene som får pupper og nakenheten påprakket seg i sin daglige ferd til jobb, skole eller forretninger? Det er ikke en alminnelig badestrand heller? Selv ikke på en offentlig badestrand er det hemningsløs avkledning, med mindre man bevisst oppsøker en nudiststrand for å leve ut sine lyster og ønsker om å eksponere seg selv.

    Jeg forstår faktisk at Ekstraopplysningen blir litt forbannet eller/og irritert. Ikke nødvendigvis fordi man ser noen pupper i ymse varianter, men på grunn av at prinsipper om respekten i forhold til almenheten brytes når vår»kåte» damer lar hemningene fare, og ikke viser det som er alminnelig kotyme i offentlighetens rom.
    Jeg forstår til og med at Sol legger det ut på deres forside fordi jeg tillater meg å tro at dette er et tema som engasjerer flere enn Ekstraopplysningen. Når normer, moral, bluferdighet og hva som oppfattes som «riktig» settes på prøve, ja, så har man flere typer «sinn i kok». Enten det er het forargelse, eller våryre blikk fra den maskuline delen av befolkningen?

    Så, jeg holder altså på min mening om at Ekstraopplysningen ikke på noen som helst måte fortjener å bli hengt ut av deg på grunn av sin ergrelsesformidling.

  25. trultemor- Says:

    enig og litt uenig, for man kan skrive mail til sols kundesenter, da er det også størres sjanse for at innlegget ditt blir lest av dem.

    og…det er er forøvrig endel som skriver "useriøst"…

  26. Jærskalden Tor Vidle Says:

    mona-lisa:
    Jeg ser hva du mona-lisa:
    Jeg ser hva du skriver, men du legger ikke frem dine meninger på samme stigmatiserede måte om en gruppe som i det linkete innlegget.

    Og det er en meget stor og vesentlig forskjell..

    Men jeg har registrert at vi er uenige, og tror de fleste har forstått at det er Sol jeg "riser", ikke den nevnte bloggeren..

    Og de som mener jeg henger ut noen eller er urimelig, respektløs eller annet med andre, får klage til Sol dersom de ønsker..

    Tor

  27. Jærskalden Tor Vidle Says:

    trultemor:
    Sol leser trultemor:
    Sol leser bloggene, med jevne mellomrom. Men min måte å gå frem på her er og litt for å se det kollektivt, hva andre mener, samt at de meningene som er referert til fra Sol, ligger også på en blogg, nemlig Sol sin..

    Jepp, vet det siste du sier. Men mulig jeg burde begynne å gi pokker, la andre seile sin egen sjø og ikke bry meg mer..

    Jeg prøver bare å gjøre ting mest mulig rett, og mest mulig likt ovenfor alle, noe som er vanskelig, nesten umulig i lengden..

    Men kanskje jeg bør bare gi f…. og lukke øynene.

    Tor

  28. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Bare en kommentar til Bare en kommentar til angående innholdet i det linkete innlegget:
    For meg er det åpenlyst det som gjennomsyrer innlegget. Holdningen til bloggskriver er mer eller mindre at kvinner som har fått barn, og særlig de som blir alenemødre, er å betrakte som annenrangs eller verre kroppslig. Og bør helst gjemme kroppen bort under tjukke plagg, ja for de er jo ekle rett og slett. Ekle og vemmelige å se på.
    Og de "pene og sexy" inklusive glamourmodellene, de skal liksom være forbildene man skal se opp til.
    Dette er en sterkt nedverdigende holdning ovenfor den gruppen som er målet til bloggskriver. Og ene og alene i grunnen for at kroppene ikke holder mål lenger siden de har fått barn (gadd vite om han sender samme meldinger til sin egen samboer dersom hun har barn eller får, noe han neppe ville gjort, men hun burde bli litt bekymret dersom hun leste hans holdning)
    Dermed er vi vi kjernen, dagens kroppsfiksering, det perfekte er det som gjelder. Og Sol som er en mediabedrift, er mer eller mindre med på å promotere slike holdninger som ligger i det blogginnlegget ved å kjøre det på deres hovedside.
    Jeg hadde nepper reagert like sterkt som her nå dersom Sol ikke linket/promoterte innlegget..
    Tor

  29. mona-lisa Says:

    Poenget mitt er at omtalte blogger må ha lov å formidle det som vedkommende virkelig opplever i sitt nærmiljø. Det er altså denne bloggerens sannhet, det som skjer, og ikke noe som er oppdiktet, slik jeg har lest ordene hans. Det er stor sansynlighet for at han virkelig vet at det er alenemødre som kaster tekstilene? Jeg vil tro at han har en viss oversikt over befolkningen i sitt nærmiljø, og derfor har omtalt damene med en spesifik referanse. Jeg velger å se bort fra at han ønsker å bevisst stigmatisere en gruppe mennesker for å belaste disse. Derfor så kan man altså velge med hvilke «briller» man vil lese innlegget; vil man lese om klærne som falt i våryr hete, og hvilken moral/umoral som ligger i en slik handling? Eller vil man se med raseri på bloggerens fokus på gruppen mennesker som han beskrev som alenemødre? Er det nakenheten eller ordet alenemødre som skaper indignasjonen her? Mulig er det det ene for noen, det andre for enkelte, mens noen mennesker helt sikkert vil synes at alt er like ille.

    Ekstraopplysningen beskrev en subjektiv opplevelse der han beskrev en gruppe kvinner som noe vel lettsindige i et lite lokalt samfunn, og hans egen indignasjon over det han så. Det må være lov å mene konkret så lenge han utelater det som kan personifisere/identifisere enkeltmennesker, og ikke bryter med loven om personvern. At han brakte med seg en konkret beskrivelse av en gruppetilhørighet, så kan det være en riktig/sann gjengitt hendelse som ikke nødvendigvis trenger å betviles. Det er dog essensielt viktig å ha i minne at selv om en beskrivelse spesifiserer en tilhørighet, så betyr ikke det at man skal være kategorisk i sin oppfatning av de som måtte omtales/berettes om. Egentlig skulle det være unødvendig å presisere noe slikt. Det skulle/burde være åpenbart, mener jeg.

  30. mona-lisa Says:

    Beklager! Kan du slette det ene innlegget.. Sol er «sirup»! Virket som umulig å få postet det, men jeg ser jo at det ble i meste laget.. heh..

  31. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Jepp mona-lisa, Sol er som Jepp mona-lisa, Sol er som sirup fra kjøleskapet, måtte slette en trippel fra meg selv og. Nesten umulig å logge seg inn og i perioder.

    Saken:
    Egentlig tror jeg at jeg satt og skrev "svaret" mens du skrev på "spørsmålet" dersom du ser hva jeg postet rett før din siste kommentar her, hehe..

    Hvis du leser min kommetar rett over din her, så forstår du kanskje bedre hvorfor jeg reagerer som nå i dette innlegget, ellers pleier jeg ikke gjøre det.

    På samme tid vil du se at vi to ser dette fra to forskjellige vinkler. For meg handler det egentlig ikke om puppene, men dette med kropper, de "perfekte", og de "andre".

    "De andre" i dette tilfellet er i følge bloggskriver de kvinnene som har fått barn, og særlig de som da er enslige mødre, de er second hand eller basement utgaver, og da kun pga kroppen kanskje har reagert naturlig på det å få barn. Men altså er de å anse som mindreverdige slik jeg leser teksten.

    Altså endel av dagens syke kroppsfiksering, og da i tillegg med et slag under beltestedet mot de som har fått barn..

    Tor

  32. mona-lisa Says:

    Joda.. jeg er slettes ikke så uenig med deg som det kan synes, men jeg markerer kun noen prinsipper om ytringsfriheten. Jeg kan være enig i at det ikke er en fin beskrivelse av kvinnen, og slik vedkommende ytrer seg. Det er kun hans ord, muligens noe «rått og rett fra leveren», og kanskje slik vedkommende ytrer seg i noe «saftige» ordelag»?

    Mulig at jeg er noe avslepet etter å ha bodd nordpå i noen år tilbake i tid, hehe.. hmm?
    Selvsagt er jeg enig i at man skal søke å ivareta menneskeverdet også gjennom ord, og ikke kun skjele til de ytre atributter. Det er selvsagt idealet. Når man ser/leser noe annet, vel, så registrerer man det før man «filtrerer» en smule eller mer..

    Jeg synes slettes ikke at du skal gi opp å forsvare slike verdier, noe du «pep» litt om lenger oppe i lenken. Det er desverre altfor få som har rygg til å gjøre nettopp det.
    Og klage deg inn for Sol? Makan da! Kommer ikke på tale!😛;D

  33. Et realt rotehue Says:

    Hei Tor:
    nå har jeg vært Hei Tor:
    nå har jeg vært innom flere ganger,
    og hver gang har jeg prøvd å kommentere.
    Men….Meninga mi vil bare føre til krangel,
    og det orker jeg ikke mer av nå.
    Det byr meg rett og slett imot å lese enkelte kommentarer innimellom.
    Sånn ellers syns jeg ikke du skal slutte å bry deg,
    det er tross alt ikke så mange med vett mellom øra her inne,he he
    Nå er det natta på meg…tror jeg.
    Natta c",)

  34. Lion Says:

    SOL’s forside. Når man har registrert seg på SOL-blogg, har man også gitt samtykke om at SOL fritt kan distribuere artikler.

    Jeg har lagt merke til at SOL publiserer artikler som har et visst potensiale av samfunnsengasjement. Og der støtter jeg dem fullt ut! For hva er for eksempel vitsen i  å publisere intriger på bloggen, eller bloggens sutrekultur for den saks skyld? SOL har vel først og fremst et ønske om spre PR om seg selv…

  35. Jærskalden Tor Vidle Says:

    mona-lisa:
    Tror vedkommende mona-lisa:
    Tror vedkommende vet å ordlegge seg slik det ønskes for å få virkning, såvidt jeg har forstått er vedkommende blogger journalist.
    Hadde det vært snakk om generell motstand mot "alle" kvinners lufting av de to greiene ville saken vært annerledes.
    Når det er sagt er det stor frihet her i dette landet, men ikke i alle land og kulturer, noe man kanskje bør huske på når man er på besøk som turist/gjest i andre land, der kan man kanskje støte mye dypere andre enn her på berget dersom man opptrer med samme frigjorthet. Akkurat det er en mer aktuell sak enn noen pupper her og der her hjemme. Men det er en annen sak.
    Rotehue:
    Blir lett krangel, og ikke bare når du sier din mening, også som du ser når jeg lufter mine, men skal man da slutte å si sin mening av den grunn?
    Joda, ofte går en lei krangel, enig. Jeg liker ikke å krangle, men kan ha bestemte meninger av og til.
    Håper det går bra med deg..
    Lion:
    Joda, Sol’s "rett" er kjent, om den er så "rett" er en annen sak, men det var ikke det poenget jeg ville frem til her.
    Vel, jeg støtter ikke blindt den tolkningen av "samfunnsengasjement", i dette tilfellet er det ren sjikane av en hel gruppe mennesker pga noe naturlig, det å få barn..
    Tor

  36. mona-lisa Says:

    Hei Tor: nå har jeg Hei Tor: nå har jeg vært
    av Et realt rotehue den 2 juni, 2009 – 22:51
    «Hei Tor:

    nå har jeg vært innom flere ganger,

    og hver gang har jeg prøvd å kommentere.

    Men….Meninga mi vil bare føre til krangel,

    og det orker jeg ikke mer av nå.

    Det byr meg rett og slett imot å lese enkelte kommentarer innimellom.

    Sånn ellers syns jeg ikke du skal slutte å bry deg,

    det er tross alt ikke så mange med vett mellom øra her inne,he he»

    —> Jeg går utifra at det er meg du mener som «ikke har vett mellom øra».
    Godt at «noen» har vett da?

  37. mona-lisa Says:

    -Og pluss det at du sier at enkelte kommentarer byr deg imot. Med ref. til rotehue sin kommentar.

  38. Jærskalden Tor Vidle Says:

    mona-lisa:
    Garantert og 100% mona-lisa:
    Garantert og 100% sikkert, er det ikke deg Rotehuet hadde i tankene. Mer kan jeg ikke si om det her.

    Tor

  39. mona-lisa Says:

    Vel, uansett så synes jeg kommentaren til rotehue er utidig og ufin siden den tydelig går på person og ikke sak. Er hun så mye «bedre» selv da, tillater jeg meg å spørre.. Men hun mener tydeligvis det selv siden hun legger til at; «det ikke er så mange med vett mellom øra her inne», sitat slutt.

    Ganske påtagelig?

  40. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Jaja.. Jaja..

  41. mona-lisa Says:

    Jaja? Javel, men så lenge du «kjenner» vedkommende så passerer det sikkert som akseptabelt, ser det ut til. Trynefaktoren avgjør, tydeligvis, og da spiller det ingen rolle hva som «sies».

    Og det kommer fra en som skrev et hovedinnegg som favner noe av det samme! Det i seg selv er oppsiktsvekkende. Ikke mye hold i etikken din da gitt.

  42. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Jeg sa bare «jaja».
    Og Jeg sa bare "jaja".

    Og hverken det ene eller det andre, ei heller at jeg støttet utsagnet – så får du tolke det som du vil, og jeg har registrert hva du veldig tydelig uttalt mener om meg, men det er ok..

    Tor

  43. mona-lisa Says:

    Jepp Og jeg har over tid merket meg hva du mener om meg, både her og der. Men, det får være ok det og.

  44. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Jeg har over tid Jeg har over tid og skrevet metervis med ekte og gode kjærlighetsord til ei vakker budeie jeg kjente, de innestår jeg for enda. Og de blir værende inni meg som det jeg mener om henne – og de minnene jeg verner om. Ikke noe annet, selv ikke hva du nå enn må tro, får rokke ved det..

    Du får tåle nå at noen sier noe godt, særlig etter din egen uttalelse over her, for kun jeg vet hva jeg mener om deg innerst inne..

    Når det er sagt, er det av mange mennesker her uttalt at de setter pris på dine ord og kommentarer, mange ganger. Også respekt. Og jeg tror neppe de sier det uten å mene det. Det er ikke sort/hvitt dette. Det er ikke noe for-mot. 

    Men av og til kommer kanskje ordene litt feil ut, men ikke var ment slik som de kanskje ble tolket eller sagt. Selv mine ord og. Ja dine og. Og andres. Derfor reagerer vi av og til ulikt, som f.eks i dette innlegget mitt hvor jeg tolker det rimelig klart at det jeg reagerte på var noe som var skrevet med planlagt overlegg for å oppnå en egen tilfredstillelse og da ved å henge ut en gruppe mennesker, noe forsåvidt personen selv innrømmet. Så kan man mene noe om fremgangsmåten min, det synes jeg folk må få si noe om, og jeg godtar at noen ikke er enig med meg der.

    Jeg ser og hva du reagerer på nå i den kommentaren. Og forstår hvorfor du reagerer, men du forstår ikke hvorfor jeg ikke bifaller blindt det du mener om det du reagerer på. Det er veldig ok at du reagerer, for det er en uheldig uttalelse, men jeg ser, og vet at det ikke er ment så svart/hvitt som det kan se ut som dersom en kun har teksten å forholde seg til.

    Jeg vet at du som meg er opptatt av rettferdighet, likeverd osv. Og vanligvis har vi vært på linje der i det meste. Men kanskje er det slik at denne gangen vet/ser jeg nyansene bak, på samme tid så ser jeg at andre kan reagere.

    Jeg tror og de fleste her kan underskrive på at jeg prøver å forholde meg likt til alle så godt som menneskelig mulig. Dvs til alle som yter respekt for hverandre. Men kun ett menneske som jeg er så feiler jeg, noen ganger gjør jeg kanskje for mye ut av noe, mens andre ganger for lite. Og noen ganger ingenting. Jeg har ingen ønsker om å sette lupe på alt, ei heller klarer jeg følge med på alt, eller alltid være 100% rettferdig mot alle alltid.

    Og mener noen at jeg opptrer urett og uten respekt så bør de klage på meg synes jeg. Men pr i dag har ikke jeg fått noen slike signaler, ikke fra Sol heller, noe som forundrer selv meg av og til når jeg tenker på hvor lenge jeg har vært her, og hvor sterke meninger jeg kan ha.

    Jeg skriver ikke dette for å sette deg i noe "dårlig lys" eller annet, det er totalt feil og stikk motsatt av hva jeg ønsker. Og jeg har heller ingen grunn til det, men denne tråden tok litt av pga våre ulike synspunkter, og jeg ønsker bare med dette å klarlegge endel.

    Det er veldig ok å diskutere med deg, du er klar på dine meninger og intelligent, og av og til er vi uenige, det er vel noe som burde være "normalt", og kanskje, som i dette tilfellet, pga forskjellig ståsted å se ordene fra..

    Disse ordene er som sagt kun ment godt og utdypende, og jeg håper du forstår det. Men skulle du mene at de ikke er passende eller noe, så kan jeg slette de. Jeg har ingen behov for å ha siste ord, men har behov for å rette opp noe som kanskje kom feil ut..

    Tor

  45. Anonym Says:

    Tor!:) Fortsett å bry deg du! Ikke alle gjør det å ikke bry deg om snerpete kvinnfolk:) Mye dobbeltmoral ute å går der. Hvor er du blitt av? Er nær ei uke gått fra siste blogg!

  46. Jærskalden Tor Vidle Says:

    Er ingen «snerpete» Er ingen "snerpete" kvinnfolk her Anonym. Det handler bare om forskjeller i meninger. Vel, jeg er tilbake nå om ikke annet..

    Tor


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: