Slumreslumre..

Jeg har vel skrytt på meg før at jeg er kjapp ut av senga om morgenen. Men av og til en sjelden gang blir jeg liggende under dyna og lar tankene komme og gå og hører på verden våkne. Som i dag. Våknet halv seks, og faktisk av sex. Drømmesex, en drøm som påvirket mannedingsen som nektet å legge seg igjen. Kvinner skulle bare visst at det ikke er bare bare å være mann av og til. Men ok, det er en naturlig del av en mann, og greit å vite av og til at den funker som alltid selv av en drøm. Dvs at den ikke bare er blitt en drøm.

Men så ligger jeg der, varmt under teltstanga og liten lyst til å sette pailabbene på gulvet. Slumrer litt og hører det livner til i det fjerne. Det er forskjell på når verden våkner om vinteren og om sommeren. Om sommeren våkner først fuglene, en etter en hører jeg de stå opp og begynner morgensangen. Menneskene kommer til slutt. Om vinteren er det omvendt, menneskene først og naturen sist. Vi lever etter klokka, naturen etter sol og dagslys, det naturlige.

Først om vinteren høres gjerne den innflyttete avisbringer i sin gamle slitne Toyota Gorilla, den har dårlig eksosanlegg og autogir, og det er som regel enten full guffe eller bråstopp. Etterpå blir det rolig. Så starter en annen kjerre langt borte, noen begynner visst før syv, kanskje har vedkommende lang vei til jobben. Sakte bygges det opp svake summinger av diverse langt borte på hjul. Så en brumming uti havet fra en båt, englandsbåt eller en fraktebåt. Til slutt våkner flyene, de høres sånn passe, bare så en vet at de er ikke langt unna.

En periode fløy jeg mye innenlands. Det var den tiden det var ca 50/50 med jet og propell. Før da var det slik at bare man nådde flyet så var man med, ja nesten kunne man ringe fra taxien og be det vente etpar minutter. Nå må man være minst royal eller ha eget før det er snakk om å vente noen sekunder. Nei nå er det en selv som venter på flyet, ikke omvendt. Og jaggu lenge og, ufattelig at man finner seg i å vente så lenge på transporten.

En gang jeg skulle til Kristiansand med «melkeruten» som den avgangen ble kalt, var det storm. Det flyet skulle og ned på Lista, men fikk problemer og prøvde 4 ganger først, men vinden løftet det opp igjen. Det var 1 stk person man skulle hente, og kapteinen var en gammel ringrev som ikke ga seg så lett.

Etter hvert forsøk kom det en forklarende grunn til avbrytningen i høytaleren og at han ville prøve en gang til. Men da den femte gangen kom, glemte han å skrue av mikrofonen og vi alle fikk en flott innføring i nordlandske gloser av en art selv Oluf ville fått problemer med da kapteinen og 2.piloten skulle få ned den forbanna gamle sta kjærringa, altså flyet. Men det gikk femte gangen til en salutt fra nordlandstrompeten der fremme.

En annen gang var det såvidt vi ikke foretok en full fres gjennom alle hekkene på Flesland, bremsingen var så kraftig at luker ble slitt av og all bagasje fantes til slutt i en salig haug fremme i flyet. En annen gang med en gammel krigsflyger som kaptein og halvt fly og forsinket, tok vi av direkte fra midten av landingsbanen dvs der taxebanen kom inn, hadde ikke tid til å trille helt ned og starte fra enden, men flyet gikk opp som et jagerfly, den mest brutale stigningen jeg har vært med på, hehe.

Vel, ovnen må mates..

7 kommentar to “Slumreslumre..”

1. bamse1964 Says:

He he…tror ikke kvinnene He he…tror ikke kvinnene skjønner hva vi menn må gjennom når vi våkner i blant…..
    Men i dag er det jo bare å sove videre….snøen laver jo ned allikevell…….
    Har vært med på noen merkelige landinger…..den verste her på Kjevik….
    Vi kom fra Thailand og var veldig trøtte og lengtet etter å finne sengen hjemme…..
    Det bøåste noe veldig….og vi gjorde 2 forsøk vestfra…og vi kunne begge gangene se huset vårt fra flyet, selv om det ristet noe jævlig…..
    2. forsøk var vibare noen meter fra rullebanen da vi kom ut for et voldsomt vindkast..og plutselig så vi terminalbygget på feil side av flyet før det gikk brått oppover igjen…..
    Men da hadde flyet brukt så mye drivstoff på forsøkene at vi ikke hadde nok igjen til å komme oss til en annen flyplass hvis neste forsøk ble mislykket, såp vi gikk direkte til Torp.
    Noe som betød at det gikk enda 6 timer før vi kom oss hjem trøtte og fæle og ute av døgnrytmen da vi måtte ta buss hjemover fra Torp.

2. Jærskalden Tor Vidle Says:

Nei, de burde fått prøvd Nei, de burde fått prøvd en uke bamse, hehe. Her snør ikke, men mulig det kommer noe senere utpå dagen. Men skal være i ro i dag og får se om jeg og får lest noen blogger igjen.

Hat vært med på en del landinger som neppe ville fått særlig aksept i dag, før var det mer handmade å fly, i dag er det mye mer auto og alt mulig hjelp selv under landing og take of. Noe man og ser av cocpitbilder av fly fra den gangen vis a vis dagens moderne utgaver.

Skummelt når en får de vindkastene som flytter flyet sideveis, men tror aldri jeg har følt meg utrygg noen gang, heller at det var spennende, hehe

3. bamse1964 Says:

Synes det er litt gøy også Synes det er litt gøy også jeg da…..for da får en jo ekstra føling med å fly…..
    Da jeg gikk på skole på Karmøy og skulle hjem til Trondhjem…fløy jeg som oftest via Bergen enn via Oslo…for da kunne jeg ta småfly mellom Haugesund og Bergen…..

4. Jærskalden Tor Vidle Says:

Enig bamse, men nå er det Enig bamse, men nå er det mer som om man lurer på om greia egentlig er i lufta, hehe

5. leone Says:

Enig her boys. Å føre fly i Norge må være litt av en utfordring. Jeg fatter ikke at flygerne klarer det. De utfører jo de rene mirakler ved slike landinger som du beskriver bamse. All ære til dem!

6. Jærskalden Tor Vidle Says:

Med dagens teknologi lrone Med dagens teknologi lrone er det nok mulig det meste, men tidligere var det flygeren som fløy saken uten slik hjelp som nå. Fly i dag kan jo egentlig ta hele turen alene uten flyger, men hvem ville flydd uten noen der fremme? hehe

7. Jærskalden Tor Vidle Says:

PS leone: Likte den «boys», PS leone: Likte den «boys», hehe. Vi er jo i ukristelig mindretall her vi gubbene, hehe